sökes: cyberstormppc
besk
2003-08-26 20:15:05 UTC
söker ett fungerande cyberstormppc med helst 233MHz ppc. inget minne.
billigt som skam, då jag redan bränt en hel drös med $$ på två kort
som rasat :( (nästa gång blir det f*n fläktar överallt!)
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-26 21:54:00 UTC
Post by besk
söker ett fungerande cyberstormppc med helst 233MHz ppc. inget minne.
billigt som skam, då jag redan bränt en hel drös med $$ på två kort
som rasat :( (nästa gång blir det f*n fläktar överallt!)
Jag har ett som käkar hårddiskar, men om du är intresserad av att
försöka bygga ihop ett fungerande kort med det så går det kanske att
lösa... Är det själva kortet som krävs så är det nog inte till någon
hjälp...

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-08-27 17:15:58 UTC
+ On 26-Aug-03 22:54:00
Post by besk
[...]
Just ja, det sitter fortfarande här i min reserv-A4000 inklusive den senaste
hårddisken det åt upp :)
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-27 22:40:20 UTC
Post by G***@canit.se
Just ja, det sitter fortfarande här i min reserv-A4000 inklusive den senaste
hårddisken det åt upp :)
Hur många hårddiskar har det ätit upp för dig? :)

// Dan Karlsson
\X/
Me
\X/
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-28 10:31:48 UTC
Post by Me
Äter upp hårddiskar? :)
Kortet dödar hårddiskar. Spelar ingen roll om hårddisken är inkopplad
direkt mot kortet eller något annat kontrollerkort i datorn, hårddisken
dör hårt förr eller senare, går inte att få igång ens när kortet inte
sitter i.

// Dan Karlsson
\X/
besk
\X/
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-29 01:26:00 UTC
Post by besk
har du kunnat mäta matningen t diskarna för att se om det kommer några
spikar, transienter eller annan skit när datorn sätts på?
Nope, men vad jag kommer ihåg så var det inte vid påslag som diskarna
gick sönder, utan under drift. Jag kan dock komma ihåg fel. Vad kommer
Glenn ihåg?
Post by besk
hmm.. vad vill du ha för det?
Vad tycker du är rimligt att betala? :) Jag känner att jag åtminstonde
vill ha betalt för vad processorerna, minnet osv är värda löst (060 50
Mhz, kommer inte ihåg exakta övriga specar).

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-08-30 22:47:34 UTC
+ On 29-Aug-03 02:26:00
Post by besk
[...]
Jag har för mej att dom pajade under drift ja, efter typ en slumpmässig tid..

Den första disken jag provade med höll i flera dagar.

Har väldigt svårt att tro att det är problem med spänningen, för diskarna
"lever" ju efteråt, men går inte att använda.. typ som lågnivåformatterade diskar.
Post by besk
[...]
Jag skulle också kunna tänka mej attg betala en slant för det som kul projekt..
fast jag får väl erkänna att jag har kört fast lite :)

Kanske skulle mecka lite med det igen, var länge sen nu :)
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-31 00:06:34 UTC
Post by G***@canit.se
Har väldigt svårt att tro att det är problem med spänningen, för diskarna
"lever" ju efteråt, men går inte att använda.. typ som lågnivåformatterade diskar.
Exakt. Det verkar på något sätt som om kortet skickar ut kassa kommandon
på bussen som gör att disken skriver fel saker till fel ställen. Men hur
tusan den skulle kunna göra det på IDE-bussen övergår mitt förstånd.
Post by G***@canit.se
Jag skulle också kunna tänka mej attg betala en slant för det som kul
projekt.. fast jag får väl erkänna att jag har kört fast lite :)
Ah, högstbjudande funkar för mig... :)
Post by G***@canit.se
Kanske skulle mecka lite med det igen, var länge sen nu :)
Lycka till... Jag har redan gett upp... :)

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-08-31 15:17:42 UTC
+ On 31-Aug-03 01:06:34
Post by G***@canit.se
[...]
Ja, och hur diskarna kan tillåta sådant destruktivt beteende är också
en gåta.. det borde inte gå att paja en disk på det sättet tycker man.
Post by G***@canit.se
Jag skulle också kunna tänka mej attg betala en slant för det som kul
projekt.. fast jag får väl erkänna att jag har kört fast lite :)
Ah, högstbjudande funkar för mig... :)
:)
Post by G***@canit.se
Kanske skulle mecka lite med det igen, var länge sen nu :)
Lycka till... Jag har redan gett upp... :)
Hehe.. synd bara att kortet tvärvägrar i en A3000.. annars hade det
ju kunnat varit skoj efterssom dne har en HELT annan diskkontroller..
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-01 00:24:51 UTC
är 1kkr utan minne ett riktigt skambud?
Nejdå, funkar för mig. Seså Glenn, bjud över nu... :)

// Dan Karlsson
\X/
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-02 03:18:54 UTC
Tja det kan man väl bjuda över iaf.. 1200:- ? :D
För det priset får du minnet också. (Hur mycket är det egentligen? :) )
Dags för besk att bjuda över... :)

// Dan Karlsson
\X/
besk
\X/
G***@canit.se
2003-09-03 19:47:50 UTC
+ On 02-Sep-03 04:18:54
Tja det kan man väl bjuda över iaf.. 1200:- ? :D
För det priset får du minnet också. (Hur mycket är det egentligen? :) )
Dags för besk att bjuda över... :)
Uhm ingen aning.. satt det på när jag lånade kortet alltså ?
minns ej :)

..Tänkte titta på kortet men det sitter ju i en A4000 som stod under en stapel
med sparcar och diverse annan bråte.
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-04 07:51:09 UTC
Post by G***@canit.se
Post by d98dan+ (Dan Karlsson)
För det priset får du minnet också. (Hur mycket är det egentligen? :) )
Uhm ingen aning.. satt det på när jag lånade kortet alltså ?
minns ej :)
Jo, det tror jag allt. Jag kan inte tänka mig att jag la jobb på att
plocka av det, och framförallt hitta något bra ställe att lägga det...
:)

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-09-05 21:47:58 UTC
+ On 04-Sep-03 08:51:09
Post by G***@canit.se
Post by d98dan+ (Dan Karlsson)
[...]
Idag grävde jag fram datorn i fråga och tittade, det satt mycket riktigt två
SIMM'ar på det, antar att dom satt på när jag fick kortet i min hand..
enl sysinfo (jaja jag vet att det suger, men jag kan bara köra floppy ju :)
så är det en chunk om *31*meg ? ..antar att det är två 16meggare då ?
kan det stämma ? annars är kortet eller nåt minne lesset.. nåt verkar
ju skumt iaf efterssom den säger 31 och inte 32 ? eller kör PPC-kortet
nån form av fastkick eller nåt sånt ?

..IDE-Disken är mycket riktigt helt död fortfarande också, om man har den
inkopplad och startar hdtoolbox så hänger sej hdtoolbox stenhårt..
jag har ingen lust att elda en IDE-disk till så jag tänker inte koppla
in någon.. CDROM'en funkar dock fortfarande..

Jag testade också att koppla in mitt fastlaneZ3, det funkade sådär..
det ger r/w errors, men det vet jag inte om det beror på kortet,
disken, kabel eller terminering.. dessutom går det inte att boota
därifrån heller..

Mystiskt är det iaf :)
Mikael Engström
2003-08-31 09:26:29 UTC
Post by G***@canit.se
Post by d98dan+ (Dan Karlsson)
[...]
Men vad kan det då vara? Det låter extremt konstigt.

Om PPC-kortet drar mycket ström och sänker 5v-spänningen så skulle
massa konstiga fel uppstå när TTL-nivåerna inte blir riktiga, men
det skulle ju påverka hela datorn, inte bara hårddisken.

Kan processorn/minne vara dålig, så den ser till så att datorn skriver fel
information till hårddisken?
--
.=-----------------------.---------------------------------------------=.
| Regards - Hälsningar | Personlig sida - http://fly.to/diskwasher |
I'm looking for a computer with a Sex Drive...
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-31 19:08:27 UTC
Post by Mikael Engström
Kan processorn/minne vara dålig, så den ser till så att datorn skriver fel
information till hårddisken?
Det borde påverka datorn på något mer sätt, framförallt borde det göra
att hårddisken får read/write-fel snarare än att den går sönder...

Å andra sidan så tycker jag att alla alternativ låter högst ologiska...
:)

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-09-01 19:40:41 UTC
+ On 31-Aug-03 10:26:29
Post by G***@canit.se
[...]
Ja det ÄR konstigt, jag trodde inte på att det kunde hända innan jag
såg det med mina egna ögon :)
Om PPC-kortet drar mycket ström och sänker 5v-spänningen så skulle
massa konstiga fel uppstå när TTL-nivåerna inte blir riktiga, men
det skulle ju påverka hela datorn, inte bara hårddisken.
Ja det låter ju underligt.
Kan processorn/minne vara dålig, så den ser till så att datorn skriver fel
information till hårddisken?
Att kortet är trasigt är väl konstaterat iaf.. dels hindrar det ju maskinen
att boota frn disk, dels dör diskarna.. detta på maskiner som fungerar
med andra turbokort.

Gissningar.. tja.. interuptproblem ? ..vet ej...
G***@canit.se
2003-08-29 20:31:37 UTC
+ On 28-Aug-03 11:31:48
Post by Me
[...]
..Eller i en annan maskin heller för den delen.

Ärligt talat trodde jag inte riktigt på att det var så innan jag testade
själv, men jag får ju exakt samma fenomen som Dan fick, då i en helt
annan A4000. (Min A3000 bootar inte ens med kortet i)

Om man kopplar in en fullt fungerande hårddisk och bootar från floppy så
funkar allt, man kan formattera och spara till disken, dock är det helt omöjligt
att boota från den.. men bootar man från floppy och mountar disken så
funkar det.. ...ett TAG, för sen dör disken.. den uppför sej ungefär som
en lågnivåformatterad disk.. ..byter man då till en annan disk så upprepar
sej proceduren igen.

Jag har testat med en seagate 70meggare och en maxtor 240meggare hitills,
båda bor nu i hårddiskhimlen.

Ett av dom underligare felen jag varit med om :)
G***@canit.se
2003-08-29 20:26:46 UTC
+ On 27-Aug-03 23:40:20
Post by G***@canit.se
Just ja, det sitter fortfarande här i min reserv-A4000 inklusive den
senaste hårddisken det åt upp :)
Hur många hårddiskar har det ätit upp för dig? :)
Två :) ..har inte matat den med flera iofs..

Det lustiga är ju att CDROM'en som varit inkopplad hela tiden fortfarande
lever.. kortet verkar ha aptit på hårddiskar men inte CD's.

Iofs vet jag inte om UWSCSI-disken jag kopplade på lever, den fick
jag aldrig att funka i maskinen iaf, men jag tror inte jag har testat
den i någon annan maskin efteråt heller.
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-08-30 08:21:01 UTC
Post by G***@canit.se
Iofs vet jag inte om UWSCSI-disken jag kopplade på lever, den fick
jag aldrig att funka i maskinen iaf, men jag tror inte jag har testat
den i någon annan maskin efteråt heller.
Kopplade du in den direkt mot kortet? Isåfall är det stor risk för att
den är trasig...

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-08-31 15:15:23 UTC
+ On 30-Aug-03 09:21:01
Post by G***@canit.se
[...]
Det gjorde jag :) ..var ju tvungen att testa typ.. men jag ska hänga på den
på nån sunmaskin nån dag och se om den lever.. frågan är vilken disk det var.
G***@canit.se
2003-09-06 18:36:40 UTC
+ On 05-Sep-03 23:07:23
Post by G***@canit.se
[...]
32MB låter bekant, så det stämmer nog. Jag har för mig att man kan
ställan in om det ska köra fastkick eller inte, det sparas i någon PRAM
tror jag.
Tittade närmare idag och det verkar vara två 16meggare... MEN,
om man sätter dit två 16meggare till (som hittas som 16meggare av mitt
Apollo 4040) så säger sysinfo att det är 42meg (tror jag det var)
totalt.. eh ? hur gick det till ?

Dessutom slutade maskinen boota helt när jag monterade SIMM'arna, men
efter lite detektivarbete visade det sej att PPC-kortet hade krypit upp
nån millimeter ur sin sockel, efter att ha åtgärdat det så fiunkade det igen :)
Post by G***@canit.se
[...]
Oki, än så länge har den inte dödat något som det inte går att skriva
till... :)
Nej, det verkar vara det som är det signifikanta.. hmm..
Post by G***@canit.se
[...]
Jag kommer inte ihåg om jag hade någon SCSI-disk att köra mot mitt
Fastlane-kort, eventuellt hade jag bara den disken som blivit bränd rakt
av mot Cyberstorm-kortet. Om jag hade någon extra disk så funkade det
inte... :)
Efter att ha bytt kabel och terminator till en aktiv så fungerar det bättre,
inte sett några RW-errors än, dock går det lååångsamt, men det kanske
beror på att disken är tillverkad 1989.. (har ingen lust att offra nån mer
modern disk ifall den också skulle brinna..) ..boota vill den dock inte..
däremot är det ju trevligt att kunna dumpa filer på en hårddisk så man slipper
köra ALLT från floppy.. (5455151514 floppy-errors senare typ..)

Ska köra vidare och se om CDROM'en eller SCSI-disken ger upp, eller om
det händer nåt annat skoj :)
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-07 05:38:58 UTC
Post by G***@canit.se
[...]
Mysko! Vad händer om du bara kör med dina 16meggare, tror den att det är
11MB då eller?
Post by G***@canit.se
[...]
Som om det inte räckte med ett fel att leta efter... :)
Post by G***@canit.se
[...]
Jo, eller så man slipper bränna en IDE-disk i halvtimmen typ... :)
Post by G***@canit.se
Ska köra vidare och se om CDROM'en eller SCSI-disken ger upp, eller om
det händer nåt annat skoj :)
:) Vet inte om jag skulle hoppas på något fyrverkeri dock... :)

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-09-08 20:06:20 UTC
+ On 07-Sep-03 06:38:58
Post by G***@canit.se
[...]
Har inte testat, kanske borde göra det..

F.ö skrev jag fel, 41meg säger sysinfo med 4 stycken 16meggare på kortet..
vem stal dom sista 23meggen ? och en så ojämn siffra också ?
Post by G***@canit.se
[...]
Typ :) ..fast detta felet har jag varit med om förut iofs så det
var inte så svårt att komma på :)

Man tycker alltid "Men det är ju bara uppe en så liiten bit, det KAN inte
vara det", emn när man tryckt fast det så funkar det :)
Post by G***@canit.se
[...]
Jo, lär inte hänga dit fler IDE-diskar.. :)

Jag vevade dessutom igång vdoom som låg på CD'n.. det gick INTE fort..
typ enormt långsamt snarare.. jag tror nästan min vanliga A4000 med 060
är snabbare faktiskt.. skumt..
Post by G***@canit.se
Ska köra vidare och se om CDROM'en eller SCSI-disken ger upp, eller om
det händer nåt annat skoj :)
:) Vet inte om jag skulle hoppas på något fyrverkeri dock... :)
Hehe, njae fyrverkeri blir det nog inte :)

Däremot började min vanliga A4000 (som jag skriver detta på) balla ur i samma
veva, men jag TROR jag löst det problemet nu efter att ha tavit isär allt
och behandlat alla kontakter och minnen med kontaktspray.
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-09 01:31:55 UTC
Post by G***@canit.se
F.ö skrev jag fel, 41meg säger sysinfo med 4 stycken 16meggare på kortet..
vem stal dom sista 23meggen ? och en så ojämn siffra också ?
Att det är en ojämn siffra är inte så konstigt, eftersom det var 31MB
till att börja med. Förmodligen 1MB till fastram. Frågan är varför det
bara blir 10MB extra och inte 32, det råkar inte vara en 8MB och en 4MB
du hängt på av misstag? :)
Post by G***@canit.se
Jag vevade dessutom igång vdoom som låg på CD'n.. det gick INTE fort..
typ enormt långsamt snarare.. jag tror nästan min vanliga A4000 med 060
är snabbare faktiskt.. skumt..
Mysko, men det kan ju ha med övriga problem att göra...
Post by G***@canit.se
Däremot började min vanliga A4000 (som jag skriver detta på) balla ur i samma
veva, men jag TROR jag löst det problemet nu efter att ha tavit isär allt
och behandlat alla kontakter och minnen med kontaktspray.
Illa. Min A4000 är också död för tillfället. Jag har inte orkat
dissekera den ännu, det enda som man ser fungerar är powerlampan. Sen så
hör man att hårddisken spinner igång och känner att fläkten startar...

Det konstiga är hur den dog, den stod på och så en dag så gav den ingen
bild till skärmen och inga signaler till modemet. Alla utgångar gav
alltså inget ut, om en pryl slutar funka så brukar övriga fortsätta ge
samma signaler ut typ. Jag antar att jag får hoppas på trafon, tyvärr är
det min reservtrafo som sitter i, det var bara ett par månader sen jag
bytte in den...

// Dan Karlsson
\X/
G***@canit.se
2003-09-10 20:19:57 UTC
+ On 09-Sep-03 02:31:55
Post by G***@canit.se
[...]
Nä, dom var märkta "16Meg" och jag har för mej att jag testade alla
simm'arna i samma veva som jag klistrade på dom där lapparna..

Dessutom tror jag inte att ett CSPPC/Mk3 ens bootar om man inte
har "parade" SIMM'ar monterade efterssom den hanterar minnet i 64bit
för att få upp hastigheten.

Ska testa att flytta om dom lite och se.
Post by G***@canit.se
[...]
Ja, eller så är vdoom uselt.. såg att det fanns ADOOM-PPC på aminet,
får väl tanka hem och se hur det fungerar :)

Får väl dra hem några PPC-datayper också och se om det rör på sej.
Post by G***@canit.se
[...]
Jag gissar på nätdelen eller oxid.. oxid har börjat bli ett MYCKEt vanligt
problem på A4000-maskinerna.. men dom är ju trots allt ca 10 år vid det
här laget så det kanske man får ta.. Nätdelen går ju trots allt att
mäta upp på ett enkelt sätt.

Saker som brukar strula som jag upplevt:

- Oscillatorerna ..detta är *MYCKET* vanligt, men det ger oftast slumpmässiga
hängningar och konstiga gurus (access: odd och liknande) på slumpmässiga
program som normalt är rock steady.. dom är bökiga att göra rent och
det finns tre varianter.. dels "socklade" (i.e små rör som är fastlödna),
dels lödna, och dels sådana som skulle varit lödna men som nån underbetald
malaysisk barnarbetare missade.. dom lödna strular sällan, men är dom
"socklade" så brukar dom bråka.. då får man antingen göra rent vilket
är krångligt, eller så får man löda fast dom.. är dom varianten som
skulle varit lödna men inte var det så löder man helt enkelt fast dom.

- Zorrodotterkortet ..Ja, dra loss, gör rent, montera..

- SIMM'arna ..på moderkortet.. mycket vanligt, gärna chip-SIMM'en..
kan vara bökigt att få rent, men med en "industrial strenght"
elektronikspray så går det.. (eller tre som jag kör, en som löser oxid,
en som tar bort smutsen och det frätande guckat, och en som hindrar vidare
oxidation.)

- Fastslot-kontakten.. också halvbökig att göra ren, men det går..

- Diverse Zorrokort.. fast det är ju lätthittat, bara att ta bort dom och
se om det fungerar bättre.. isåfall gör man bara rent och återmonterar.

..Sen har jag hört att andra haft problem med powerkontakten också, men det
har jag inte drabbats av själv.. det har både varit oxid och kassa lödningar.
d98dan+ (Dan Karlsson)
2003-09-11 11:24:33 UTC
Post by G***@canit.se
Dessutom tror jag inte att ett CSPPC/Mk3 ens bootar om man inte
har "parade" SIMM'ar monterade efterssom den hanterar minnet i 64bit
för att få upp hastigheten.
Det där låter bekant, så det stämmer nog...
Post by G***@canit.se
Ja, eller så är vdoom uselt.. såg att det fanns ADOOM-PPC på aminet,
får väl tanka hem och se hur det fungerar :)
Får väl dra hem några PPC-datayper också och se om det rör på sej.
Kan vara värt att testa ja...
Post by G***@canit.se
[...]
Japp, det är lite jobb att kolla upp bara. Det jag är rädd för att det
är är processorkortet, jag har blivit av med 2 st på ganska kort tid nu.
(PPCt du har och orginal040-kortet) Moderkortet vill jag heller inte att
det är...

Oxid och liknande tycker jag borde ha lett till instabilitet innan den
rasade bara. Jag hade över 150 dagars uptime på den innan den kraschade,
så det borde det inte vara...
Tackar, då har jag nått att gå igenom, utöver att slita ut alla kort och
kolla om det funkar...

// Dan Karlsson
\X/