Boota Amiga 500 utan diskett eller skriva Amiga-disketter från annan dator
M.O.B. i L.
2010-04-29 22:03:15 UTC
Jag hämtade i eftermiddags min första Amiga 500 (A500) som jag köpt på
auktion på Internet. Jag har aldrig använt en Amiga tidigare.

Tyvärr följde inga disketter med. Det verkar inte gå att skriva
diskettavbilder från en PC-diskettenhet. Kan man skriva
Amiga-bootdisketter från en gammal Macintosh 68000? De hade också
mjukvarustyrda diskettenheter. Det verkar också vara svårt att boota på
andra sätt utan att först ha en diskett. Finns det inget sätt att
programmera Amiga 500 utan diskett.

Den frågar efter Amiga Work Bench V 1.2. Fungerar enbart V 1.2 eller kan
man använda nyare versioner.

Jag hade tidigare köpt ett flygsimulatorspel till Amiga och det fungerar
så jag har kunnat testa ljud (via RCA-kontakterna kopplat till stereo)
och bild (via mono-kontakten). Jag fick med en SCART-kontakt men den
verkar kräva att man har RGB och videobandspelare verkar inte klara det.
J.O. Aho
2010-04-30 05:06:16 UTC
Post by M.O.B. i L.
[...]
Nej, Mac använde en variable diskhastighet.
Det du kan göra är att skaffa dig ett Catweasel kort, så kan du använda din
microsoft sak till att skriva amiga kompatibla diskar.
Post by M.O.B. i L.
Det verkar också vara svårt att boota på
andra sätt utan att först ha en diskett. Finns det inget sätt att
programmera Amiga 500 utan diskett.
Andra alternativ, CD-Rom eller hårddisk, men detta kräver lite extra hårdvara.
Post by M.O.B. i L.
Den frågar efter Amiga Work Bench V 1.2. Fungerar enbart V 1.2 eller kan
man använda nyare versioner.
Nyare versioner kräver en nyare version av kickstart.
Post by M.O.B. i L.
[...]
Aldrig haft en video i mellan, direkt till en tjock-tv så har det alltid
fungerat för mig.

För att få tag på Amiga prylar, så är det oftast eBay som gäller, GGS-Data har
lite saker kvar, bland annat Catweasel kort, du hittar dem på www.ggsdata.se
//Aho
buss100
2010-05-01 02:20:55 UTC
Post by M.O.B. i L.
[...]
Får du bara ifatt en startdisk till amigan, så läser den PC 720K
diskar.
Dammade i dagarna av min gamling och lekte lite med talsyntesen "say".
Jorgen Grahn
2010-05-02 05:24:34 UTC
Post by J.O. Aho
Post by M.O.B. i L.
[...]
Längst ut på floppyn använde dom dock samma. Man kunde med lite
mjukvara få in några hundra KB på en Mac-floppy och läsa det på en
Amiga. Det var så jag fick min första mjukvara, tills jag kunde läsa
MS-DOS-floppies; se nedan.
Post by M.O.B. i L.
Det verkar också vara svårt att boota på
andra sätt utan att först ha en diskett. Finns det inget sätt att
programmera Amiga 500 utan diskett.
Du vill programmera också? Amigan är ingen C64, med inbyggd BASIC.
Du kan boota den med en nästan tom diskett, men då får du bara ett CLI
och en muspekare, och inget du kan göra där.
Post by M.O.B. i L.
[...]
Japp.

Får du bara ifatt en startdisk till amigan, så läser den PC 720K diskar.
Det beror på vilken Kickstart och Workbench han har. Är det en
omoddad A500 så har han väl 1.2 eller 1.3. Minns inte när stödet för
PC floppies kom, men det var tidigast i 2.04. [Läser nu noggrannare
ovan. Ja, han har 1.2.]

Innan dess fick man ladda ner MSH eller vad det hette ... nån vänlig
och begåvad tysk (Olaf Seibert?) som hade skrivit allt från
drivrutiner för floppydriven upp till MS-DOS-filsystemet.

Det enklaste för OP vore om han bjöd in nån Amigaägare i närheten på
öl och pizza och denne tog med sej sina gamla floppies. Alla som
gjorde mer än spelade spel på en gammal A500 tillverkade sina egna
bootfloppies med dom viktigaste sakerna på (delar av Workbench, ARP,
MSH:, lha, nåt diskcopyprogram).

Frågan är hur många som fortfarande har fungerande bootfloppies för
A500 ...

/Jörgen
--
// Jorgen Grahn <grahn@ Oo o. . .
\X/ snipabacken.se> O o .
M.O.B. i L.
2010-05-02 11:18:39 UTC
Post by Jorgen Grahn
Post by J.O. Aho
Post by M.O.B. i L.
[...]
Vet du var Mac-programmet som kan skapa Amiga-disketter heter? Det kan
vara intressant att prova. Jag har möjlighet att låna en Mac68K. Jag har
testat WB 1.2 tillsammans med Extras 1.3 i WinUAE och det funkade fint.
Jag har alltså disketterna i ADF-format. Det finns metoder för att
överföra ADF från PC till Amiga och skapa disketter där
<http://adfsender.stoeggl.com/adfsenderterminal/methods.html>
Post by M.O.B. i L.
[...]
Jag tycker de borde ha någon sorts maskinkodsmonitor eller något så att
det var möjligt att knappa in ett program som överförde program via
t.ex. serie-kabel till minnet och disketten. Tror ni det var för att
hindra piratkopiering de inte hade något sådant?
Jag kommer få WB 1.2 och Extras 1.2 snart av en vänlig Amiga-användare.
buss100
Med Extras bör du hitta en basic. Och talsyntesen "say"
Jorgen Grahn
2010-05-02 14:44:48 UTC
Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
Post by J.O. Aho
Post by M.O.B. i L.
[...]
Nä, det var några veckor 1990 jag använde det. Och man skapade inte
Amigadisketter i den normala meningen. Om jag minns rätt man måste ha
Mac-emulatorn som hette En... Em... nånting först. Minns inte
namnet, men den körde MacOS snabbare än en riktig Mac med samma CPU,
trots emuleringslagret.
Post by M.O.B. i L.
[...]
Jaha, men det hade dom i alla fall inte.
Post by M.O.B. i L.
Tror ni det var för att
hindra piratkopiering de inte hade något sådant?
Nej. Vet inte ens om Amigans designer tyckte piratkopiering var nåt
negativt för dom. Kanske de tyckte det var positivt.

De flesta datorerna i historien har inte haft sånt. Det var väl några
år när små hemdatorer hade inbyggd BASIC, men Amigan (liksom IBM PC)
var inte bunden till en sån design.

Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
[...]
Hoppas han eller hon kan slänga med lite annat också: åtminstone ett
terminalprogram med Kermit eller Zmodem eller nåt. Annars är du nog
fortfarande instängd ...

/Jörgen
--
// Jorgen Grahn <grahn@ Oo o. . .
\X/ snipabacken.se> O o .
M.O.B. i L.
2010-05-02 17:35:30 UTC
Post by Jorgen Grahn
Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
[...]
I värsta fall kan jag skriva in något kommunikationsprogram i Basic, se
<http://adfsender.stoeggl.com/adfsenderterminal/methods.html>.
buss100
2010-05-02 23:11:33 UTC
Post by M.O.B. i L.
Post by M.O.B. i L.
Post by M.O.B. i L.
[...]
Med amigan och org diskarna skapar man lätt PC0: Som läses och skrives
både av amigan och PC. Kanappast innlåst.....
buss100
2010-05-02 23:21:15 UTC
Post by buss100
Post by M.O.B. i L.
Post by M.O.B. i L.
http://l8r.net/technical/t-crossdos.shtml Eller googla på PC0: . Sen
kan du föra över ett terminalprogram, och komunisera med tex PC.
J.O. Aho
2010-05-03 04:53:18 UTC
Post by buss100
Post by Jorgen Grahn
[...]
Som tidigare har nämnts, 1.x har ingen stöd för att läsa/skriva annat än Amiga
floppies, du måste installera tredjeparts program, finns ifs på
http://main.aminet.net
//Aho
buss100
2010-05-03 11:17:16 UTC
Post by J.O. Aho
Post by buss100
Post by Jorgen Grahn
[...]
Det stämmer nog som du skriver. Jag har KickStart 2.0 i min maskin.
Kollade en disk märkt 1.2, men som inehöll 1.3!? och där saknades
PC0:. Men att uppgradera till KS 2.0 är inte så svårt, och öppnar för
pc0: Har för mig att hd kräver minst 1.3. Ev kan det gå med softkick.
Att gå bakåt från ex 2.0 till 1.2 funkar med softkick.
Jorgen Grahn
2010-05-04 08:10:31 UTC
["Followup-To:" header set to swnet.sys.amiga.]
Post by buss100
Post by J.O. Aho
Post by buss100
Post by Jorgen Grahn
[...]
"Öppnar för pc0:" är lite missvisande, eftersom (som tidigare nämnts)
det finns fria tredjepartsalternativ. MSH: eller vad det nu hette.
Den var lika bra som den Commodore kom med senare.

Jag undrar också om en uppgradering till 2.04 är så rackarns lätt --
var hittar man ett sånt ROM idag? Fanns dom öht lösa (ej ytmonterade)
utom i de uppgraderingskit som såldes ett tag i början av 90-talet?
Post by buss100
Har för mig att hd kräver minst 1.3.
Det krävdes för att *boota* från hårddisk.
\X/ snipabacken.se> O o .
M.O.B. i L.
2010-05-04 10:07:52 UTC
Post by buss100
Post by J.O. Aho
Post by buss100
Post by Jorgen Grahn
[...]
Man kanske kan bränna sitt eget ROM. Jag har flera ROM-filer som
fungerar med WinUAE.
Post by buss100
Ev kan det gå med softkick.
Att gå bakåt från ex 2.0 till 1.2 funkar med softkick.
Jag har fått de två systemdisketterna (v 1.2) nu och de funkar fint. Det
finns även ett transdisk-program på Extras-disketten. Dock hade man
kunnat få in detta med de olika metoder som nämns på
<http://adfsender.stoeggl.com/adfsenderterminal/methods.html>.
J.O. Aho
2010-05-04 16:56:04 UTC
Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
[...]
Du behöver hitta rätt sorts chip för att göra det, efterseom Kickstart rom
chippen är av icke standard format.
//Aho
buss100
2010-05-05 11:48:47 UTC
Post by J.O. Aho
Post by M.O.B. i L.
Post by Jorgen Grahn
[...]
Såg nån som gjort ett minikort, och då kan man nog välja de kretsar
man vill. Men lättast är nog ebay.
buss100