Nån som har en ide på hur man får tag i WB 3.0 diskar till an A1200'a
Mr B
2003-10-23 09:11:43 UTC
Ja, Nån som har en ide på hur man får tag i WB3 diskar till en 1200'a, mina
har av nån anledning gett upp andan, uptäckte jag när det var dags för en
ominstallation... Inte så konstigt kanske, floppies är ju tyvärr inte nått
bra lagringsmedia...

Tacksam för svar.
B!
Patrik Sjoblom
Nätet...
Mr B
2003-10-23 11:26:31 UTC
Post by Patrik Sjoblom
Post by Mr B
[...]
Jo, det hade säkert funkat bra, om jag inte skulle använda dem på datorn,
adf'er e ju inte så lätta att skriva till amiga disk, utan att göra det på
en amiga... och utan att ha ett fungerande amiga os, kan jag inte tanka ner
nått, eller dyligt... men tack för iden....

B!
DocMindie
2003-10-24 01:04:20 UTC
Post by Mr B
Post by Patrik Sjoblom
Post by Mr B
[...]
Amiga Format CD 46 eller 47 . . . hvis du klarer å komme opp så langt at du
kan bruke CD-ROM, da?

Doc
Mr B
2003-10-24 08:11:12 UTC
Post by DocMindie
Post by Mr B
Post by Mr B
[...]
nope... :- ( inte äns det...
B!
Krister Lund
2003-10-24 08:48:21 UTC
Post by Mr B
nope... :- ( inte äns det...
B!
Jag har lite grann samma problem. Men jag har en teori om hur det skulle
kunna gå att lösa. Kräver iofs att man har en hårddisk i amigan vilket jag
har. Men en gammal 2,5" hårddisk på 100-200 Mb får man i princip gratis.
Har funderat på om det skulle vara möjligt att göra så här: 1. Skaffa en
3,5" --> 2,5" adapter så att det går att sätta 2,5" hårddisken i PC'n.
2. Mounta disken i UAE och installera WB 3.1 på den.
3. Plocka ur hårddisken och sätta tillbaka den i Amigan.

Visst borde det vara möjligt att göra så här eller är jag ute och cyklar?
Mr B
2003-10-24 12:27:03 UTC
Post by Krister Lund
Post by Mr B
[...]
Vet du, jag har inte äns reflekterat över det, men det SKULLE kanske
funka... och jag bara "råkar" ha en 1Gb IBM 2.5'a och adaptor kabelsett till
o hänga den i PC'n... Men installera WB3.0 i stället, i alla fall min
1200'a är levererad med kick rom version 3.0

Risken finns förståss att de inte läser disken på "riktigt" samma sätt...
men det finns ju ett par sätt att testa den i PC'n först.. det är i alla fal
värt ett försök... tror jag.

Tack för tipset...
B!
DocMindie
2003-10-24 22:13:17 UTC
Post by Mr B
Post by Krister Lund
Post by Mr B
[...]
"Nyere" versjoner av WinUAE har faktisk en option "mount UAE-SCSI.device"
er verdt ett forsøk, om ikke annet.

Si fra om det funker da :)

Doc
Mr B
2003-10-25 12:23:41 UTC
Post by Krister Lund
Post by Mr B
Post by Mr B
[...]
Jag tänker prova, så långt finns det inga hinder, men efter vad jag fått
höra, kommer det inte att fungera.. lite tragiskt kanske, men va f-n, jag
provar i alla fall, har jag nått o göra den stunden, blir nån dag i veckan.
B!
G***@canit.se
2003-10-25 17:22:38 UTC
+ On 24-Okt-03 09:48:21
[...]
Det borde fungera i teorin, men efterssom UAE är så sunkigt kan man väl ge sej
fan på att det inte gör rätt om man gör så.. :/

Men man kan ju försöka om man orkar.

..Själv brukar jag föra över filer mellan min Amiga och PC-maskinerna via
nätverket över NFS.. enklast så :)
Mr B
2003-10-25 21:44:55 UTC
Post by G***@canit.se
+ On 24-Okt-03 09:48:21
[...]
Ibland får man sån lust att göra nån snäsig kommentar typ "nähä, men då
kommer du hit med en amiga så jag kan göra såna transfers jag med" eftersom
problemet består i just det, JAG KAN INTE INSTALLERA MIN AMIGA, EFTERSOM DE
INSTALLATIONS DISKAR JAG BEHÖVER HAR GIVIT UP ANDAN!!

Men jag låter bli, jag är törre än så, det ärbetas förtvivlat, på ett par
forum, med att få korkade mig att lyckas lura WinUAE till att dra igång
disken, som disk, och inte som fill/folder... men men...
B!
Gustav Almstrom
2003-10-25 23:20:06 UTC
Post by Mr B
[...]
Hm... om någon med en fungerande, bootbar, amigadisk kopplar in den i en pc
och gör en ghost-image, kan inte du sen koppla in din disk i en pc och
skriva tillbaka den imagefilen?
Mr B
2003-10-26 01:11:46 UTC
Post by Gustav Almstrom
Post by Mr B
[...]
Jag vet faktiskt inte, vågar inget garantera, men klart är i alla fall så
mycket, att PC o Amiga skriver till disk på olika vis... men om PC'n läser
disken sektor för sektor, och sparar ner "utseendet" och inte "innehållet"
så kanske.. nån som har lust o prova? gäller i så fall hela Workbench
3.0-3.1 vad ni har....

Jag skulle bli tacksam, även om det inte funkar så har ni ju försökt..
B!
J.O. Aho
2003-10-26 07:38:49 UTC
Post by Gustav Almstrom
Post by Mr B
[...]
Linux har support för att skapa Amiga partitioner och kan skriva/läsa från
dessa. Detta kräver ifs att kärnann har dessa kompilerade (antingne i kärnan
eller som modul).

En annan lösning skulle vara att spendera lite pengar, Catweasel är en
lösning, ger möjlighet att spara Amiga diskar och läsa dessa på en x86 maskin
och för dom som gillar att lyssna till SID-låtar så finns ju SID-chip till den
också. Eftersom vi inte borde göra reklam här, så ger jag bara en länk till
ett ställe där man kan köpa dessa kort: www.ggsdata.se

//Aho
Mr B
2003-10-26 09:30:08 UTC
Post by J.O. Aho
Post by Gustav Almstrom
Post by Mr B
[...]
Om det inte var snålheten som var huvudtemat i min personlighet hade jag
bara köpt kickrom 3.1 och tillhörande diskar rakt av.... billigare än
Catweasel
B!
Mikael Engström
2003-10-26 11:12:59 UTC
Post by J.O. Aho
Eftersom vi inte borde göra reklam här, så ger jag bara en länk
till ett ställe där man kan köpa dessa kort: www.ggsdata.se
Och av Gunne kan man säkert också köpa workbenchdisketterna för
en billig peng... (för att lösa det ursprungliga problemet)
--
.=-----------------------.---------------------------------------------=.
| Regards - Hälsningar | Personlig sida - http://fly.to/diskwasher |
Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95...
DocMindie
2003-10-26 22:08:41 UTC
Post by J.O. Aho
Post by Gustav Almstrom
Post by Mr B
[...]
Jeg brukte en gang i tiden og kjøre linux på PC'n kun fordi heg ikke hadde
CD-ROM til Amigaen . . . men jeg hadde masse Aminet-CD's og slikt . . .
Kompilerte Linux-kernel med støtte for Amiga-disker . . . . funka som fan.

MEN! jeg aner ikke om Linux fdisk har støtte for å LAGE Amiga partisjoner på
disk slik at de er leselige for Amigaen etterpå . . . . hmmmm . . . . blant
annet fordi PC liker CHS-systemet, men Amigaen har RDB.

Prøv . . . eneste jeg kan si :)

Doc
J.O. Aho
2003-10-27 14:18:39 UTC
Post by DocMindie
MEN! jeg aner ikke om Linux fdisk har støtte for å LAGE Amiga partisjoner på
disk slik at de er leselige for Amigaen etterpå . . . . hmmmm . . . . blant
annet fordi PC liker CHS-systemet, men Amigaen har RDB.
Vet inte ifall fdisk har stöd för Amiga partitioner, men kernel (iaf 2.4.22+)
har stöd för detta och förstår vad som är en partion.

//Aho
DocMindie
2003-10-28 23:23:37 UTC
Post by J.O. Aho
Post by DocMindie
[...]
Jeg vet at du kan LESE partisjoner . . . men LAGE dem, er noe helt annet,
selv for Linux :P

Doc
Mr B
OK, Problem solved, tackar killar.. ett STORT tack
Me

luca
2003-12-21 06:05:01 UTC
Post by Me
Grattis :)
Hur löste du det? :)
Post by Mr B
Post by DocMindie
Post by J.O. Aho
Post by DocMindie
disk slik at de er leselige for Amigaen etterpå . . . . hmmmm . .
.
Post by Me
.
Post by Mr B
Post by DocMindie
blant
Post by Mr B
Post by DocMindie
selv for Linux :P
Doc
OK, Problem solved, tackar killar.. ett STORT tack
Ja, hur löste du det? Det undrar jag oxo...

G***@canit.se
2003-10-26 19:49:10 UTC
+ On 25-Okt-03 22:44:55
Post by G***@canit.se
Post by Krister Lund
[...]
Lugna ner dej lite, inte bra för hjärtat att hetsa upp sej så.

Jag försökte ju faktiskt hjälpa till, och det sistnämda var det en
smiley efter.
Men jag låter bli, jag är törre än så, det ärbetas förtvivlat, på ett par
forum, med att få korkade mig att lyckas lura WinUAE till att dra igång
disken, som disk, och inte som fill/folder... men men...
Det där har jag aldrig testat själv så lycka till..